National Wear Red Day #REDFEB #WearRedDay

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Wear red day - hartstichting

Wat is National Wear Red Day #REDFEB #WearRedDay ?

National Wear Red Day wordt jaarlijks gevierd op de eerste vrijdag van de maand februari in de VS. Dit is een feestdag waarop mannen en vrouwen de kleur rood dragen om het bewustzijn te vergroten over het grootste gezondheidsprobleem dat Amerikaanse vrouwen treft: hartaandoeningen.

Het is ook een dag waarop vrouwen worden aangemoedigd om hun vijf belangrijkste gezondheidscijfers te achterhalen: totaal cholesterol, HDL-cholesterol, bloedsuikerspiegel, bloeddruk en BMI (Body Mass Index). Namelijk als je als vrouw deze cijfers kent, kan je ook het risico verlagen door de juiste maatregelen te nemen.

Deze feestdag is helemaal terug te voeren tot 2002. Toen werd de dag ingesteld door de American Heart Association en het National Heart, Lung and Blood Institute. Sinds de start heeft deze campagne elk jaar steeds een groter publiek bereikt. En wordt het steeds vaker in andere landen gebruikt om marketingcampagnes te voeren rond dit thema.

Hoe pas je het toe in je marketing?

Eigenlijk is het best simpel om mee te doen met deze dag:

  1. Draag rood – Om het bewustzijn te vergroten, laten we de hele wereld rood kleuren. Kies een rood
    shirt, jurk, broek, hoed, stropdas, sjaal of zelfs sokken. Doe het zelf, of samen met je vrienden en collega’s om een duidelijk statement te maken.
  2. Geven – Help mensen bewust te maken dat hartaandoeningen de grootste bedreiging vormen
    bij vrouwen en moedig ze aan om actie te ondernemen. Elke dollar (euro) maakt een verschil in deze harde strijd tegen hartziekten – de belangrijkste doodsoorzaak van vrouwen in de wereld.
  3. Open je hart en help anderen om een gezonder leven op te bouwen, vrij van hart- en vaatziekten
    en beroerte. Alle hulp hierin is meer dan welkom. Enkele voorbeelden hiervan kan je verder op in dit artikel lezen.

Februari is ook de maand van het hart

Inmiddels heb je vast al door dat februari niet alleen gaat over dat roze ballonhartje dat je met Valentijn geeft. Maar ook over dat onschatbare orgaan binnen in jou, je hart. Als jouw bedrijf gericht is op gezondheid en welzijn dan is deze dag (en eigenlijk deze hele maand) uiteraard een geweldige kans voor je marketingcommunicatie.

Zo kunnen fitnesscentra, sportscholen en andere coaches samenwerken met een plaatselijk gezondheidscentrum voor voorlichting over hartziekten of screenings.

Je kunt ook speciale lessen geven die gericht zijn op het cardiovasculaire. Of informatieve blogposts schrijven over de gezondheid van het hart en de risicofactoren. Gebruik deze tijd om jouw bedrijf in de kijker te zetten door je doelgroep voor te lichten over een gezond leven.

Bijvoorbeeld in de onderstaande post geeft dit fitnesscentrum gratis hartslagmeters uit aan degenen die lid worden in de maand februari.

Marketing idee voor februari - wear red day - National Heart Month

Ook als je geen gezondheids- of fitnessbedrijf bent, kan je hiermee aan de slag gaan. Want elk bedrijf kan een marathon of andere sponsoractie steunen, of een deel van hun winst doneren aan een non-profitorganisatie die de hartgezondheid steunt.

Deel tips over de perfecte rode outfit voor winkels, stylisten e.d.

Het dragen van rode kleding is een van de meest simpele manieren om aandacht te vragen voor dit thema. Maar niet iedereen heeft de kleur rood in zijn of haar kledingkast. Geef daarom tips over de perfecte rode outfit en alternatieven.

Instagram marketing post naar landingspagina voor wear red day
Post op Instagram met een link naar een specifieke landingspagina waarop je “rode” producten staan.
Pinterest styleguide van Little Style
Pinterest styleguide van Little Style
Landingspagina met 5 tips voor wear red day
Landingspagina met 5 tips voor wear red day

Gebruik interessante feiten

Een opsomming aan interessante feiten zegt vaak meer dan een lang verhaal. Zeker in combinatie met een infographic die mensen makkelijk kunnen delen, beter onthouden en mooi is vormgegeven.

Mooie illustratie om het verschil weer te geven tussen man en vrouw qua symptomen voor wear red day
Medical Associates of Northwest Arkansas maakte deze mooie illustratie om het verschil weer te geven tussen man en vrouw qua symptomen.
Heart truth infographic om te delen op Pinterest en meer webverkeer te krijgen
Heart truth infographic om te delen op Pinterest en meer webverkeer te krijgen

Deel afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt

Ook als vormgever, illustrator of fotograaf kan je natuurlijk meedoen. Denk aan afbeeldingen, kaders, templates of gifjes die je zelf hebt gemaakt en mensen gratis kunnen downloaden voor hun eigen socials. Stel hierbij wel duidelijke regels vast. Dat ze bijvoorbeeld een link moeten plaatsen naar de doneerpagina of jou taggen.

Health & Human Services heeft een speciale databank gemaakt van afbeeldingen voor wear red day
Zo heeft Health & Human Services een speciale databank gemaakt van afbeeldingen op https://www.hhs.gov/national-wear-red-day/index.html

Organiseer (samen met andere ondernemers) een actie

Maak een nog grotere impact en breng mensen samen op het werk, op school, in je gemeenschap, of via je netwerk clubs en evenementen. Want je kan op veel manieren deelnemen aan Wear Red Day en American Heart Month. Plus op die manier hoe je het niet alleen te doen.

Diverse influencers hebben samen een actie opgezet en dat kan jij ook met andere ondernemers!

Ga naar WearRedDay.org en kies uit verschillende bronnen om de boodschap te verspreiden. Zo kan je hier flyers, posters en bureau-achtergronden vinden die je kan downloaden en printen.

Organiseer een Wear Red Day-event op het werk, thuis, op school of waar dan ook. Maak vóór je evenement je eigen donatiepagina aan. Volg gewoon de eenvoudige instructies op WearRedDay.org. Zodra je pagina is opgezet, kan je vrienden, familie, klanten en collega’s vragen om te doneren.

Zet een gratis workshop op over reanimeren als je een gecertificeerde hulpverlener bent. Of nodig iemand uit die dit voor jou kan doen. Binnen je bedrijf (als je een team hebt) of voor je klanten.

Lokaal impact maken met wear red day

  • Verlicht de voorkant van je pand in het rood en hang bordjes op waarin je aangeeft waarom.
  • Plant als bedrijf rode bloemen als herinnering aan degenen die zijn gestorven aan hart ziekten
  • Als bloemist deel je rode bloemen uit of doneer je een deel van de opbrengst van elke rode bloem/plant
  • Serveer schaaltjes met rood fruit zoals appels en aardbeien, of groenteschaaltjes met rode pepers en radijsjes.
  • Gebruik rode borden, servetten en kopjes in je zaak.
  • Organiseer een gezonde bakesale om geld in te zamelen en het bewustzijn te vergroten.
  • Of deel gezonde recepten op je blog, social media of in je mailings als bakker, kok, restaurant etc…
American Heart Association heeft een kookboek Go Red for Women ontwikkeld met allemaal gezonde recepten
American Heart Association heeft een kookboek Go Red for Women ontwikkeld met allemaal gezonde recepten.

Maar zo ver hoef je natuurlijk niet te gaan. Zo kan je ook simpelweg een lijst delen met 30 groenten die goed zijn voor je hart als voedingscoach of foodblogger.

30 groenten goed voor je hart

Wear red day op social media

  • Deel hoe hart- en vaatziekten of een beroerte jouw leven hebben beïnvloed en vraag anderen hetzelfde te doen.
  • Plaats een foto van jezelf in het rood en moedig anderen aan hetzelfde te doen.
  • Zet je Facebook-profiel op rood en moedig vrienden en familie aan hetzelfde doen.
  • Houd een wedstrijd voor de meest creatieve of gekste rode outfits.
  • Maak een leuke groepsfoto van je team of mede collega’s in het rood en deel deze op social media
  • Vergeet de hashtag #wearredday niet!

Overige gerelateerde dagen

In Nederland is de soortgelijke dag “Dress Red Day” in het leven geroepen door de Nederlandse Hartstichting. En wordt jaarlijks gehouden op 29 september.

Delen is lief:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Plan als een Pro met de 2024 Contentkalender in Excel

Vond je deze informatie over National Wear Red Day #REDFEB #WearRedDay nuttig? Geweldig!

Stel je nu eens voor dat je een heel jaar vol met dit soort waardevolle inhaakmomenten, direct bij de hand hebt! Met de 2024 Social Media Contentkalender heb je meer dan 1950 kansen om je publiek te boeien en te binden, verpakt in een zee van inspiratie.

Zeg vaarwel tegen last-minute post-stress en hallo tegen meer focus! Want met deze marketingkalender belicht je elke facet van je bedrijf, zorg je voor betere samenhang in je posts en raak je je doelgroep meer effectief. Wil je meer impact met je marketing? Kies dan nu voor een bewezen contentstrategie die tijdbesparend is én resultaat oplevert.