Merkanalyse

Heb jij een merk waarmee je het hart van jouw droomklant verovert? Ben je nieuwsgierig naar hoe je de aantrekkingskracht van jouw bedrijf kunt vergroten? Ik geef je met een Merkanalyse ofwel Brandscan graag het antwoord.
Merkanalyse - meer focus voor een optimale merkbeleving

Hoe ervaart je doelgroep je huidige merk?

Of je het leuk of onzin vindt – wat mensen denken en voelen over een merk, product, dienst of organisatie – heeft financieel effect op je omzet. Daarom is het van belang dat je, in een wereld waar de meeste mensen de aandachtspanne van een goudvis hebben, laat zien wie je bent (zichtbaarheid) en wat je voor iemand kan betekenen direct duidelijk maakt. 

Weten mensen waarom ze bij jou moeten zijn?

Roept jouw communicatie de juiste associaties en het juiste gevoel op? Klopt de look en feel op je website met het verhaal dat je vertelt? Hoe kom je over op Social Media of in je nieuwsbrief?

Is er een herkenbare samenhang tussen je Instagram story, bedrijfsbrochure en de aankleding van je winkel? En komt jouw huidige reputatie overeen met wat jij wilt?

Want als jij er niet zelf bij bent om het persoonlijk toe te lichten, moeten potentiële klanten aan alles voelen dat het klopt. Dat je ze raakt en ze continu bevestigt dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Zo krijg je namelijk het vertrouwen en laat je die vonk overspringen naar jouw merk.

Niet alleen ontdek je met de Merkanalyse of je de klanten aantrekt die je wilt hebben en ze aanspreekt op de juiste manier. Maar ook waar en hoe je meer focus kan aanbrengen voor een optimale merkbeleving.

Voor wie is de Merkanalyse interessant?

Een frisse blik kan meer opMERKen, dan wanneer je er zelf naar kijkt. Want een merkanalyse helpt je de relevantie, meerwaarde en reputatie van je merk te verbeteren, zodat het beter aansluit op wat je doelgroep zoekt.

Deze analyse van je merk is vooral handig wanneer je met de onderstaande vragen zit:

Ben je benieuwd hoe jouw merk er nu voor staat? En straal jij dat uit wat je wilt uitstralen, zodat je jouw klanten raakt in hart en ziel? Ontdek de gouden kansen voor jouw merk met de brandscan!

Muriel geeft duidelijke tips die gericht zijn op jouw specifieke situatie. In mijn geval vond ik het fijn dat ze het vanuit een creatieve kant kon bekijken. Ik heb nu een duidelijke analyse van mijn bedrijf en goede tips waar ik mee aan de slag kan.
beckflash fotografie website ontwerp fotograaf 1
Andrea Beckers
Fotograaf bij BeckFlash Fotografie
Hartstikke leuk open gesprek gevoerd over hoe en vooral ook waarheen ik wil en kan groeien. Muriel heeft veel scherpe inzichten en samen zijn we tot inzichten gekomen die ik alleen niet bereikt had (of pas veel later). Dankzij Muriel weet ik nu waar ik mijn focus op kan leggen en tevens de bevestiging dat ik ook al goed op weg ben. Bedankt!
Rick Broers
Startende ondernemer

Ben je benieuwd hoe jouw merk er voor staat?

Tijdens de Merkanalyse nemen we samen in 90 minuten je merk onder de loep. Dat kan zowel in een persoonlijke 1-op-1 sessie zijn (in Limburg) als via Zoom (videobellen). En gaan we in grote lijnen na hoe passend en effectief jouw huidige branding momenteel is opgezet.  Zodat je een goed inzicht krijgt in waar je nu staat.

We analyseren hiervoor jouw belangrijkste communicatiemiddelen (website, social media, blog, mailings, …) naar consistentie, herkenbaarheid, doeltreffendheid en merkbeleving. Er wordt gekeken of mensen snappen en voelen wie jij werkelijk bent, wat je nou eigenlijk doet en waarom ze bij jou moeten zijn.

Consistentie

Geeft je merk overal op dezelfde manier weer wie jij bent? Worden lettertypes, kleuren, patronen en vormen consistent toegepast? Is de ‘tone of voice’ en aansprekingsvorm (u, jij) consistent? Word je boodschap op eenzelfde manier gecommuniceerd?

Herkenbaarheid

Passen je teksten en beeldmateriaal bij jou, alsook bij de mensen die je wilt aanspreken? Is er een goede verhouding tussen beeld en tekst? Ben je herkenbaar, onderscheidend en memorabel?

Doeltreffendheid

Is de content die je deelt waardevol en inspirerend voor je doelgroep (en Google)? Zijn de juiste communicatieve zwaartepunten in je boodschap aanwezig? Is de tekst helder en is de toon afgestemd op de doelgroep? Welke kanalen zijn voor jou het meest interessant om je doelgroep te bereiken?

Merkbeleving

Welke reputatie heb je (online reviews, social media) en kom je over zoals je wilt overkomen? Zorgt je website voor een fijne gebruikerservaring? Kan een bezoeker snel vinden wat hij of zij zoekt? En laten je site of socials ook zien dat jij begrijpt wat jouw klanten voelen, denken en ervaren als ze op je website, Insta, Facebook e.d. komen?

Advies op 1 A4

Na afloop ontvang je de belangrijkste bevindingen van de Merkanalyse op 1 A4 en hoe je dit het beste kan aanpakken. Met dit advies kan je vervolgens zelf aan de slag gaan (of je vormgever). Want hiermee heb je een duidelijke leidraad met aandachtspunten waarmee je gericht de aantrekkingskracht van jouw merk kan verbeteren. En indien je liever de aanpassingen samen wilt doorvoeren, dan gebruiken we het als leidraad voor een (re)branding traject).

Wat levert de Brandscan je op?

Dus met een Merkanalyse krijg je niet alleen helder inzicht op hoe je er nu voor staat. Maar ook krijg je een duidelijke focus waar je verbeteringen kan aanbrengen voor je merk. Waarmee je de juiste klanten gaat aantrekken zonder ‘bla bla’ of hard geschreeuw. Alsook makkelijker keuzes kunt maken voor je marketing en consistent werkt aan de koers en uitstraling van jouw merk.

De investering voor een Brandscan is eenmalig

€ 179 excl. btw

En kies je ervoor om samen met mij het (re)branding traject aan te gaan? Dan krijg je de investering van de Merkanalyse van mij terug!

Ik vond de sparringsessie met Muriel erg prettig. Ze denkt goed mee en heeft leuke tips waar ik mee aan de slag kan. Wat ik ook erg prettig vind is dat Muriel je met het totale concept van je bedrijf behulpzaam kan zijn. Heel erg bedankt!
isja jewes rilana Copy
Rilana
Isja Jewels – Handgemaakte, unieke en persoonlijke sieraden
Muriel heeft mij heel goed geholpen met structuur brengen in de manier waarop ik mijn verhaal het beste online kan communiceren. Haar vermogen om goed te luisteren naar mijn wensen en zich kunnen inleven in mijn onderneming, mijn klant en de markt maakte dit proces heel plezierig. Ze laat je zelf nadenken en stelt kritische vragen op het juiste moment. Nu weet ik precies wat ik moet doen om de communicatie van mijn bedrijf naar een next level te tillen.
logo designstudio jh 1
Jeffrey Heiligers
The Future Prospects Lab - Design consultant