Hoewel de uitgaven voor Halloween marketing tijdens de pandemie even zijn afgenomen, zijn ze in het afgelopen decennium flink gestegen. En de verwachting is dat deze trend blijft groeien. Ongeveer 28% van de kopers begint al in september met het inslaan van versieringen, kostuums, cadeaus en meer. Het is dus een goed idee om vroeg te beginnen met jouw Halloween-promoties. Zo trek je zowel de vroege vogels als de mensen die op het laatste moment inkopen doen.
Met deze Halloween marketing tips kun je klanten aantrekken zonder moeilijk gedoe. Laat ik starten met een beetje achtergrond informatie.
Waar halen kopers hun Halloween-inspiratie vandaan?
Net als bij andere grote feestdagen, begint het winkelseizoen elk jaar steeds vroeger. De meeste mensen bereiden zich voor op Halloween door in september tijdschriften te bekijken. Maar er zijn ook velen die op andere plekken inspiratie zoeken.
Hier is waar mensen hun ideeën vandaan halen voor Halloween-versieringen en feestelijke gerechten:
- 35% vindt inspiratie online.
- 23% haalt ideeën uit winkels.
- 18% krijgt tips van vrienden of familie, aldus de National Retail Federation.
Wie viert Halloween?
Veel mensen van verschillende leeftijden vieren Halloween. Ze snijden pompoenen, kopen allerlei spullen voor een feest en maken er een heuse belevenis van voor jong en oud. Hier is wat informatie over wat mensen in 2020 hebben gekocht:
- Mensen tussen de 25 en 34 jaar gaven het meeste uit aan kostuums. 88% kocht een Halloween-kostuum. Vooral kinder- en dierenkostuums werden veel online gekocht.
- Mensen tussen de 35 en 44 jaar gaven het minste uit aan kostuums. Slechts 27% van hen wilde dat.
- Ook gaven de mensen tussen de 25 en 34 jaar het meeste uit aan versieringen. 87% van hen kocht Halloween-versieringen.
- Maar de mensen tussen de 35 en 44 jaar kochten de meeste wenskaarten voor Halloween. 49% van hen deed dat.
- Maar vergeet ook het snoepgoed niet! Want maar liefst 96% van mensen die deze speciale dag vieren, kochten snoep.
Versier je winkel, eetgelegenheid of webshop
Of je nu een fysieke winkel, een gezellige eetgelegenheid of een sprankelende webshop hebt, deze periode biedt een unieke kans om een onvergetelijke sfeer te creëren voor je klanten. Door met Halloween marketing in te spelen op het seizoensgebonden thema kun je niet alleen je ruimte of online aanwezigheid omtoveren. Maar ook je betrokkenheid bij de gemeenschap vergroten en je omzet stimuleren.
Heb je een winkel?
Transformeer dan de etalage met een unieke Halloween-uitstraling. Gebruik verlichting, kunstmatige spinnenwebben, uitgeholde pompoenen, hangende spoken en andere decoraties om voetgangers aan te trekken. Je kunt zelfs een etalage-wedstrijd organiseren met andere lokale bedrijven om het gemeenschapsgevoel te vergroten.
Buiten de etalage zijn er nog tal van andere elementen in en rondom een winkel die je kunt versieren om de Halloween-sfeer te versterken. Hier zijn enkele suggesties:
- Toonbank en kassa: Decoreer de balie met kleine Halloween-decoraties zoals nepspinnen, kleine heksenheden of zelfs een stijlvol spookachtig tafelkleed.
- De vloer: Gebruik Halloween-vloerstickers die voetstappen van monsters, skeletten of andere griezelige wezens nabootsen om klanten door je winkel te leiden.
- Wanden en plafond: Hang vleermuizen, heksenbezems of spookachtige slingers op. Je kunt ook spookachtige schaduwen op de muren projecteren voor een extra effect.
- Pasruimtes: Voeg wat spookachtige elementen toe zoals een spookachtig geluidseffect of subtiele griezelige decoraties om het winkelbezoek een beetje spannender te maken.
- Productdisplays: Creëer thema-gebonden displays. Bijvoorbeeld, als je kleding verkoopt, stel dan een mannequin op met een griezelig kostuum.
- Winkelschappen: Plaats kleine decoraties tussen de producten of gebruik thematische prijskaartjes.
Door deze gebieden te versieren, dompel je klanten volledig onder in een Halloween-beleving, wat de winkelervaring zowel memorabel als leuk kan maken.
Heb je een restaurant, eetcafé of bar?
Ook hiervoor heb ik enkele Halloween marketing- en decoratie-ideeën voor je verzameld:
- Thema-menu: Introduceer speciale Halloween-gerechten of drankjes. Denk aan “heksenbrouwsels”, “bloedsoep” (tomatensoep), of desserts en koffiefoam met de vorm van spoken of pompoenen.
- Serveersters en obers in kostuum: Laat je personeel zich verkleden in Halloween-thema. Dit voegt een leuke touch toe en kan ook een gespreksonderwerp zijn voor klanten.
- Tafeldecoraties: Gebruik thematische placemats, kaarsen, nepspinnen of uitgeholde pompoenen als tafelcenterpieces.
- Halloween-speciale avond: Organiseer een thema-avond waar gasten worden aangemoedigd om zich te verkleden. De best verklede klant kan bijvoorbeeld een gratis maaltijd of korting krijgen.
- Spookachtige muziek: Speel zachte Halloween-muziek op de achtergrond voor extra sfeer.
- Decoratieve muur en plafond: Hang nepspinnenwebben, vleermuizen of andere Halloween-decoraties op.
- Thema-cocktails: Serveer drankjes met droogijs voor een mistig effect, of gebruik andere creatieve mixen die zowel heerlijk als visueel aantrekkelijk zijn.
- Speciale dessertpresentatie: Gebruik chocoladesaus om “bloedvlekken” op dessertborden te maken of maak gebruik van eetbare “ogen” of “vingers” in gerechten.
- Halloween-kinderhoek: Als je veel gezinnen ontvangt, overweeg dan een hoekje met kleurplaten of eenvoudige knutselactiviteiten met een Halloween-thema.
- Fotohoek: Creëer een hoekje met Halloween-decor waar klanten foto’s kunnen maken. Dit moedigt ze ook aan om de foto’s op sociale media te delen, wat gratis promotie is voor jouw eetgelegenheid. Vergeet dan niet jouw eigen hashtag te bedenken die ze kunnen gebruiken.
- Halloween-traktaties voor mee naar huis: Bied aan het einde van de maaltijd een kleine Halloween-traktatie aan, zoals een chocoladespook of -schedel.
Jouw webshop in de Halloween-sfeer
Als je een webshop hebt, kun je dit idee toepassen op je website door een Halloween-thema aan je startpagina toe te voegen.
Voeg animaties, afbeeldingen en andere decoraties toe om je website feestelijker te maken, of plaats een Halloween-thema welkomstpagina die kortingen aankondigt voor iedereen die zich inschrijft voor je e-maillijst. Wanneer je aan je website werkt, zorg er dan voor dat deze geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, zodat mensen jouw Halloween marketingpromoties ook op hun telefoons kunnen bekijken.
Zo heeft Hershey hun startpagina ontworpen met accenten van oranje en griezelige elementen in de aanloop naar Halloween. Ze presenteren ook hun seizoensgebonden recepten op deze pagina voor gemakkelijke toegang. En in de afgelopen jaren hebben ze bijvoorbeeld blogtips gedeeld om trick-or-treating zo veilig mogelijk te maken. Iets dat veel ouders belangrijk vinden.
Creëer sfeer met kleur
Hoewel er verschillende WordPress-thema’s beschikbaar zijn om Halloween-effecten aan je site toe te voegen, wil je misschien niet je hele site-thema veranderen voor slechts één, twee of drie dagen. In plaats daarvan kun je beter de Halloween-sfeer omarmen door enkele van zijn kleuren te integreren. Je kunt groen, geel, oranje en zwart gebruiken om je WordPress-site een Halloween-tintje te geven. Of gebruik een lichter kleurenpallet om het “minder zwaar te maken”.
Hoe pas je de kleur aan op een WordPress website?
Gelukkig laten de meeste WordPress-thema’s je toe om je kleurenpalet in real-time bij te werken met de WordPress Customizer. Ga gewoon naar het Weergave >> Customizer paneel en wijzig het kleurenschema van je thema naar iets dat gerelateerd is aan Halloween. Vergeet je niet vooraf je bestaande merkkleuren te noteren, zodat je ze na Halloween weer terug kan zetten?
Bij Elementor kan je dit doen via settings >> site settings >> global colors. Of check deze how-to.
Vergeet de icons, illustraties en afbeeldingen niet
Elementor heeft als eigen Halloween marketing stunt een design pack samengesteld dat je gratis kan downloaden. Het bevat ontwerpideeën, sjablonen, pictogrammen, afbeeldingen, achtergronden en meer verrassingen. Dus voeg een paar kleine Halloween-afbeeldingen toe om je contactformulier op te fleuren en geef het een nieuw feestelijk tintje. Dit is wellicht de kleinste aanpassing die je op je site kunt doen, en kan ook werken voor andere elementen zoals slides of afbeeldingen.
Gebruik silhouetachtergronden als overlays die bovenop je achtergronden liggen. Implementeer de Halloween-pictogrammenset om je huidige dienstensectie gemakkelijk te transformeren en voeg de juiste feestelijke sfeer toe. Voeg dividers toe aan je restaurantmenu-pagina, zodat je de hele pagina een Halloween-uitstraling kunt geven. Dit kan er ook bloedstollend goed uitzien op blogposts, waarbij de verschillende paragrafen worden gescheiden met een Halloween-geïnspireerde scheiding.
Maak je 404 Foutpagina angstaanjagend goed
Terwijl je alles op je WordPress-site een Halloween-tintje geeft, waarom geef je je bezoekers dan niet een griezelige 404-pagina om op terecht te komen?
Maak gebruik van website pop-ups met Halloween thema
Pop-ups werken, of je ze nu leuk vind of niet. Door Halloween geïnspireerde pop-ups te gebruiken, kan je jouw marketinginspanningen succesvol maken en extra rendement opleveren voor zowel leads als omzet.
Beperkte tijd aanbiedingen en aftellen naar…
Het idee van een aanbieding voor beperkte tijd omvat alle deals, kortingen of promoties die een klant kan ontvangen wanneer ze een aankoop doen binnen een bepaalde periode. Door een aftelklok toe te voegen creëer je een gevoel van urgentie voor je bezoeker om actie te ondernemen voordat je speciale aanbieding verloopt. FOMO, of de angst om iets te missen, is een bewezen marketingtactiek om conversies te verhogen, en deze pop-ups zijn een uitstekend voorbeeld hiervan. Je kunt het ook natuurlijk ook koppelen met je e-mailmarketingsoftware en hierna je leads opnieuw targeten via e-mailmarketing.
Early access als aanmeldcampagne
De early access, vroegboekcampagnes of early birds zijn een geweldige manier om een hype rond je verkoop te creëren en je e-maillijst vooraf te vullen. Vraag gebruikers om hun e-mailadressen als ze als eerste op de hoogte willen worden gesteld wanneer de Halloween-verkoop live gaat op de site.
Het rad van fortuin
Bied websitebezoekers de kans om speciale prijzen te winnen door aan een rad van fortuin te draaien als Halloween marketing actie. Dit idee biedt een leuke ervaring aan je bezoekers die uniek en boeiend is, terwijl tegelijkertijd de conversieratio wordt verhoogd. WIN-WIN. Gebruik hiervoor de gratis plug-in WP Opt-in wheel. Een uitgebreide stap-voor-stap beschrijving hoe je dit op jouw website kan integreren vind je hier. En natuurlijk kan je dit ook in het echt maken voor je fysieke winkel.
Kortingsbonnen speciaal voor Halloween
Kortingsbon codes aanbieden in je Halloween pop-ups – en in het algemeen – is een uitstekende manier om je Halloween-verkoop te stimuleren. Geef kortingsbonnen aan je bezoekers als een eenvoudige manier om ze te motiveren bij jou te kopen. Probeer origineel te zijn in de kortingsbonnen die je aanbiedt.
Denk aan een speciale Halloween-korting. Bijvoorbeeld: “Kom verkleed en krijg 10% korting!” Of geef korting op alleen Halloween-producten. Of maak er een grapje van zoals dit:
Maak Halloween-gerelateerde video’s en blogposts
Vind leuke en feestelijke manieren om je producten te verwerken in boeiende sociale media- en blogcontent, zodat mensen zich geïnspireerd voelen om naar je winkel of webshop te komen. Deze posts zijn een geweldige manier om bezoekers naar je website te trekken zonder te hoeven betalen voor een advertentie. Link de producten die in de post worden vermeld en zorg ervoor dat bezoekers worden doorgestuurd naar het verkoopgedeelte van je website.
Lijstjes zijn bijvoorbeeld uitstekend voor Halloween-promoties. Ze zijn makkelijk te maken en ze zorgen voor organisch zoekverkeer omdat het een eenvoudige manier is om trefwoorden erin te verwerken. Schrijf een blogpost met de titel “Top 15 Halloween cadeau-ideeën” of “Beste last-minute Halloween kostuumideeën” om interesse te wekken via zoekmachines.
Als je actief bent op YouTube of een ander videoplatform, probeer dan met videomarketing aan de slag te gaan. Maak een reeks Halloween-gerelateerde video’s en gebruik hashtags en trefwoorden in de beschrijving om mensen te helpen je posts te vinden via een Google-zoekopdracht.
Organiseer een Halloween feest/-event
Niet alleen online is het een feestje. Halloween is ook de perfecte tijd om een feestelijke sfeer in je lokale winkel te brengen. En wat is een betere manier dan het organiseren van een griezelig verkleedfeest? Een leuk Halloween marketing idee waarmee je de hele gemeenschap kan betrekken.
- Thema’s en Decors:
- Kies een specifiek thema voor het feest zoals ‘Vintage Monsters’, ‘Griezelig Circus’ of ‘Magische Wezens’. Wanneer jij je richt op kinderen, zijn superhelden ook altijd een goed idee.
- Decoreer je winkel volgens het gekozen thema. Hang vleermuizen op, plaats neppe grafstenen, of maak een ‘betoverd bos’ met kunstmatige mist en groen.
- Interactieve Activiteiten:
- Stel een ‘griezelhoek’ in waar klanten instawaardige foto’s kunnen maken met Halloween-achtergronden en rekwisieten.
- Organiseer een pompoensnijworkshop waar klanten hun eigen pompoenen kunnen versieren. Misschien kun je samenwerken met een boer en de pompoenen daar kopen.
- Speciale Aanbiedingen:
- Geef korting aan de eerste 10 klanten die in kostuum komen.
- Introduceer een ‘trick or treat’-systeem. Bij elke aankoop krijgt een klant een mysterieuze envelop met daarin een traktatie (zoals snoep) of een truc (zoals een speciale korting).
- Entertainment:
- Huur een lokale band in om live griezelmuziek te spelen.
- Overweeg een goochelaar in te huren of een verhalenverteller om die heerlijk griezelige lokale legendes en spookverhalen te vertellen.
- Eten en Drank:
- Serveer themagerichte snacks. Denk aan spookkoekjes, bloedpunch of heksenhoed cupcakes. Zie ook eten en drinken
- Overweeg een lokale bakker of cateringbedrijf te vragen om speciale Halloween-lekkernijen te leveren.
- Best Verklede Competitie:
- Organiseer een kostuumwedstrijd met prijzen voor verschillende categorieën zoals ‘Meest Origineel’, ‘Griezeligst’ en ‘Beste Groep/ Duo’.
- Vraag klanten om te stemmen op hun favoriete kostuums voor een publieksprijs.
- Engagement op Sociale Media:
- Maak een specifieke hashtag voor je evenement en moedig klanten aan hun foto’s te delen.
- Stream enkele delen van het feest live op platforms zoals Instagram of Facebook om mensen die niet kunnen komen een glimp op te laten vangen en misschien volgend jaar wel te komen!
Zorg ervoor dat je feest uniek en gedenkwaardig is, niet alleen om je verkopen te stimuleren, maar ook om een blijvende indruk achter te laten binnen je gemeenschap en klantloyaliteit op te bouwen. En vergeet niet: het draait allemaal om plezier! Dus verkleed jezelf en je medewerkers en versier je winkel in de feestelijke geest en geniet van het feest!
En is het toch wat veel voor alleen jouw winkel? Werk dan samen met andere bedrijven in de buurt.
Werk samen met andere bedrijven
Werk samen met een spookhuis, een pompoenboerderij, een buurtvereniging die evenementen organiseert of een winkel die Halloween-kostuums verkoopt. Zo kunnen jullie samen een toffe Halloween marketing actie doen en sta je er niet alleen voor.
Griezelige Proeverij
Sluit een samenwerking met een lokale bakker of chocolatier om speciale Halloween-proeverijen te organiseren. Klanten kunnen griezelige maar smakelijke lekkernijen proberen terwijl ze in jouw winkel winkelen. Dit verhoogt niet alleen de verblijfsduur in je winkel, maar introduceert ook je klanten aan andere lokale bedrijven.
Halloween Kinderhoek
Werk samen met een lokaal kinderdagverblijf of animatiebedrijf om een kinderhoek op te zetten met gezichtsverf, knutselen, verhalen te vertellen en andere activiteiten. Terwijl kinderen plezier hebben, kunnen ouders rustig winkelen.
Kostuumverhuur en -verkoop
Als je geen kledingwinkel bent, kun je overwegen samen te werken met een winkel die kostuums verhuurt of verkoopt. Richt een klein deel van je winkelruimte in waar klanten een paar kostuums kunnen bekijken of zelfs huren.
Halloween Speurtocht
Organiseer samen met andere lokale bedrijven in de buurt een Halloween-speurtocht. Elk bedrijf geeft een aanwijzing of raadsel en klanten moeten van de ene naar de andere winkel gaan om een prijs te winnen. Het is een laagdrempelige manier om extra voetverkeer te bevorderen en klanten kennis te laten maken met verschillende lokale bedrijven.
Thema-avonden of Workshops
Werk samen met een lokale kunstenaar of creatieveling om Halloween-gerelateerde workshops aan te bieden, zoals het maken van maskers, DIY decoratie, of het brouwen van Halloween-drankjes. Klanten kunnen iets nieuws leren en iets leuks mee naar huis nemen.
Halloween Parades
Overweeg samen te werken met de gemeente of buurtvereniging om een kleine Halloween-parade te organiseren. Lokale bedrijven kunnen wagens of stands hebben, en na de parade kunnen mensen je winkel bezoeken voor speciale aanbiedingen. Let op! Dit vergt wel enige voorbereiding en een vergunning wordt niet al te snel verwerkt bij veel gemeentes.
Griezelig Filmavond
Sluit een partnerschap met een lokaal filmhuis of een openluchtbioscoop om een Halloween filmavond te organiseren. Bied speciale kortingsbonnen of aanbiedingen voor mensen die een ticket hebben voor de film. En vergeet ook de catering niet!
Goede doel acties
Halloween-thema liefdadigheidsevenementen en -activiteiten zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Kijk welke lokale verenigingen, stichtingen e.d. evenementen organiseren in jouw omgeving en overweeg om ze te sponsoren. Zet een stand op bij het evenement of stuur kortingsbonnen om op te nemen in de cadeautasjes voor deelnemers.
Sommige sponsorniveaus bieden de kans om je logo en winkel te laten linken op de websites van liefdadigheidsorganisaties. Gebruik je sociale media en andere content marketing tools zoals e-mail en video’s om deze evenementen te promoten.
Maak je eigen Halloween-producten
Halloween is meer dan alleen maar griezelen, het biedt ook een uitgelezen kans om creatief aan de slag te gaan met je producten en diensten! En met de onderstaande Halloween marketing tips zal dit vast wel lukken!
Eén van de populairste onderwerpen rond Halloween: kostuums samenstellen!
Rond Halloween gaan veel mensen op zoek naar ideeën om kostuums te creëren. Kledingwinkels, fashion designers en naaisters kunnen deze gelegenheid aangrijpen om eens heerlijk creatief te zijn.
Zo kan je als winkel producten promoten die samen een kostuum vormen. Heb je ooit overwogen om een complete outfit te presenteren, inclusief schoenen en accessoires, met labels die uitleggen hoe je deze in een handomdraai in een kostuum verandert?
Als naaister of fashion designer kan je een workshop of webinar geven over hoe je met kleine aanpassingen een twist kan geven aan je bestaande kleding.
Zit je niet in de kledingbranche? Geen probleem!
Ook als je geen kleding verkoopt, kun je nog steeds inspelen op de Halloween-sfeer met je marketing. Verkoop je spullen voor in of rond het huis? Creëer dan een set van artikelen waarmee mensen hun huis of feestje kunnen decoreren. Combineer Halloween-artikelen met herfstspullen. Zo help je mensen om een chique sfeer te creëren voor een stijlvol Halloween-feest.
Verkoop je knutselartikelen, ben je een grafisch vormgever of heb je een ander creatief beroep? Maak iets leuks met spoken, heksen of andere Halloween-figuren. Of dit nu een product is dat je samenstelt, of een workshop die je geeft. Dit soort items doen het altijd goed tijdens deze feestdag. En zeker als je het deelt op Pinterest! Zo stijgt de verkoop van bijvoorbeeld mijn Halloween krijtstift raamtekeningen tijdens deze periode tot 40%, puur omdat het op Pinterest staat en veel gedeeld wordt.
Verkoop je eten of drinken?
Maak speciale Halloween-smaken. Zoals Pumpkin latte spice – iets dat Starbucks vaak rond deze tijd doet. Maar denk ook eens aan:
- Griezelige Gebakjes:
- Mummie worstenbroodjes (worstenbroodjes gewikkeld in bladerdeeg zodat ze eruit zien als mummies).
- Spookkoekjes (eenvoudige koekjes in de vorm van spoken met witte glazuur).
- Pompoentaart of cupcakes met pompoenvulling.
- Drankjes:
- “Bloed” punch (gemaakt met cranberrysap, sinaasappelsap en bruiswater).
- Groene heksendrank (limonade gemengd met blauwe en gele kleurstof).
- Pompoenpittensmoothie.
- Hartige Hapjes:
- Griezelige vingers (broodstengels omwikkeld met ham of salami, met een amandel als ‘nagel’).
- Pompoensoep geserveerd in uitgeholde mini-pompoenen.
- Spinnenpizza’s (mini-pizza’s versierd met olijven en paprika’s om ze op spinnen te laten lijken).
- Zoete Snacks:
- Chocolade spinnen (chocoladetruffels met dropveters als poten).
- Pompoen fudge.
- ‘Oogbal’ traktaties (rond snoep of chocolade bedekt met glazuur om ze op oogballen te laten lijken).
- Diverse Delicatessen:
- Bevroren ‘hand’ in de punch (water bevriezen in een handschoen en dan in de punchbowl plaatsen).
- Mummie kaas (blokken kaas gewikkeld in stroken bladerdeeg en dan bakken).
- Monster guacamole (guacamole geserveerd in een uitgeholde pompoen met tortillachips).
- Thema-theeën en koffie:
- Pompoenspecerij latte.
- Chai thee met rode kleurstof voor een “bloederig” effect.
- “Midnight” zwarte thee met houtskool voor een diepzwarte kleur.
Zulke producten kunnen niet alleen aantrekkelijk zijn voor klanten die op zoek zijn naar feestelijke traktaties in een eetcafé, bar of restaurant, maar ze kunnen ook een geweldige aanvulling zijn op een Halloween-themafeest of -evenement. Zie je de mogelijkheden?
Organiseer een Halloween-wedstrijd
Start een leuke wedstrijd op social media. Laat mensen een foto delen of je pagina volgen om mee te doen. Vertel duidelijk wanneer de wedstrijd stopt en wie er wint.
Fotowedstrijd met jouw producten
Heb je bijvoorbeeld een merk dat make-up verkoopt? Of verkoop je verf op waterbasis? Maak Halloween dan extra leuk voor je klanten met een fotowedstrijd. Vraag je klanten om een Halloween make-up look te maken met jouw producten en daar een foto van te delen. Laat iedereen stemmen op de mooiste look. De winnaar krijgt een leuke prijs. Een super manier om jouw producten in de spotlight te zetten!
Halloween Receptenwedstrijd
Als je een bedrijf hebt dat te maken heeft met voeding of keukenproducten, kun je een Halloween-receptenwedstrijd organiseren. Vraag je klanten om hun favoriete Halloween-recept in te zenden met een foto van het afgewerkte gerecht. Je kunt dit op social media promoten en klanten hun inzendingen laten delen. De winnaar zou een prijs kunnen krijgen zoals een cadeaubon voor je winkel, een gratis kookworkshop of een speciale editie van een van je producten. Daarnaast kun je de winnende recepten delen op je website of social media kanalen, waardoor klantenbetrokkenheid en merkloyaliteit worden gestimuleerd.
Ook als restaurant kan je deze wedstrijd organiseren. De inzending van de winnaar mag dan bijvoorbeeld de special van de dag of week zijn in jouw locatie. Of dat die persoon een gratis hapje mag komen eten.
Pompoen-lantaarn wedstrijd
Organiseer een pompoen-lantaarn ontwerpwedstrijd waar klanten hun eigen gesneden pompoenen kunnen inleveren en prijzen kunnen winnen. Stel de ingezonden creaties tentoon in je winkel of voor je etalage. Dit moedigt zowel creativiteit als klantenbetrokkenheid aan.
Bekijk 53 inspirerende manieren om een pompoen te snijden.
Halloween Verhalenwedstrijd
Als je producten of diensten verkoopt die te maken hebben met boeken, schrijven, of als je gewoon een creatieve draai aan je Halloween marketing wilt geven, overweeg dan een verhalenwedstrijd. Vraag je klanten/volgers om korte, griezelige verhalen te schrijven en deze in te zenden. Je kunt ze een thema of bepaalde woorden geven die in het verhaal moeten voorkomen.
Deel enkele van de beste inzendingen op je social media en website. De winnaar kan een prijs ontvangen zoals een cadeaubon voor je winkel, een exclusief product of de mogelijkheid om hun verhaal in een speciale sectie van je website, maandblad of nieuwsbrief te laten publiceren. Dit is een geweldige manier om mensen op een andere manier bij je merk te betrekken en hun creativiteit te vieren.
Lokale Halloween marketing promotiemiddelen
Halloween is niet alleen een tijd van griezelen en lekkernijen, maar biedt ook een unieke kans voor lokale ondernemers om zich op een leuke en creatieve manier te promoten naast de andere feestdagen.
Promotiemiddelen, specifiek gericht op deze feestelijke periode, kunnen wonderen doen voor je naamsbekendheid binnen de gemeenschap. Wanneer je de juiste Halloween marketing strategieën implementeert, trek je niet alleen de aandacht van potentiële klanten, maar laat je ook een blijvende indruk achter.
Stuur een Halloween-kaart
In een tijdperk waarin digitaal domineert, kan een handgeschreven kaart een blijvende indruk achterlaten. Maak dus een speciale kaart voor je vaste klanten. Binnenin de kaart kun je een persoonlijk bericht toevoegen om je klanten te bedanken voor hun steun. Voeg een speciale Halloween-korting toe of informeer ze over een tijdelijke promotie.
Ben je een grafisch ontwerper of illustrator? Dit is een geweldige kans om je creatieve vaardigheden te benutten. Ontwerp je eigen Halloween-kaarten en verkoop ze in beperkte oplage. Hierdoor kunnen ze een exclusief verzamelitem worden, waardoor ze extra gewild zijn bij klanten.
Trick or treat zakjes met jouw logo
Laat branded trick-or-treat tasjes maken (een tas met je logo op bijvoorbeeld) en deel ze uit aan klanten gedurende oktober. Terwijl kinderen je tassen gebruiken om snoepjes te verzamelen, wordt je merklogo of boodschap door talloze huishoudens gezien gedurende de avond.
En als de tassen duurzaam en visueel aantrekkelijk zijn, kunnen ze voor andere doeleinden hergebruikt worden, waardoor je merk ook na Halloween verder wordt gepromoot.
Verpakkingsmateriaal als Halloween marketing promotie
Als je fysieke producten verkoopt, overweeg dan om tijdelijk speciale Halloween-verpakkingen te gebruiken. Een spookachtig design, reflecterende stickers of zelfs glow-in-the-dark verpakkingen kunnen een unieke touch toevoegen. Klanten zullen niet alleen gecharmeerd zijn van de speciale aandacht voor details, maar het maakt ook de kans groter dat ze jouw producten delen op social media, waardoor je extra zichtbaarheid krijgt.
Bovendien, als je producten op milieuvriendelijke wijze verpakt zijn, kun je dit ook promoten als een ‘traktatie zonder de trick’, wat verwijst naar de positieve milieu bijdrage zonder negatieve gevolgen.
Deel spooky social media posts
Gebruik je aanwezigheid op sociale media om content rond het Halloween-thema te creëren, met hashtags om klanten te helpen jou te vinden. Je kunt bijvoorbeeld laten zien hoe sommige van je producten gebruikt kunnen worden om te decoreren voor een feestje. Of je kunt enkele last-minute kostuumideeën laten zien die gemaakt zijn met jouw producten.
Door Halloween-gerelateerde hashtags #halloween te combineren met je eigen merk-hashtags kan je jouw bereik vergroten. Zelfs als je geen Halloween-gerelateerde producten hebt, kunnen sociale media berichten met weetjes over deze speciale feestdag interesse wekken en je merkbekendheid vergroten.
Inhaken op Halloween
En Halloween marketing grapjes zoals inhakers doen het altijd wel goed.
Misschien minder gezellig, maar wel ijzersterk en het sluit perfect aan bij dat waar WNF voor staat.
Halloween marketing tip: Get the look
Bijvoorbeeld, Anastasia Beverly Hills is een grote make-up retailer met een aanzienlijk aantal volgers op Instagram. Het merk werkt regelmatig samen met beauty influencers die Halloween looks creëren voor de feestdag. In de bijschriften staan links naar elk van de producten die gebruikt zijn om de look te creëren.
Een horrorfilm quiz
Stel je een quiz voor met de cultobjecten of personages uit de beste horrorfilms aller tijden. Maak een post met alle elementen en nodig je publiek uit om de film te vinden die overeenkomt met de items op je afbeelding. Bied filmtickets aan de deelnemer(s) met de juiste antwoorden.
Alternatief 1: Als je in de filmindustrie, filmhuis of bios werkt, laat dan je volgers stemmen op de film(s) die ze tijdens Halloween-nacht willen zien. Voer vervolgens een tweede campagne uit waarin tickets te winnen zijn voor de film(s) die de meeste stemmen hebben gekregen.
Alternatief 2: Voer een this or that campagne uit, als poll of als een repostcampagne in de stories. Ook hier kan je eventueel follow-up marketing campagne aan vast hangen. Maar dat hoeft niet natuurlijk. Soms is het gewoon ook leuk om de interactie te hebben met je volgers. Zo leren ze jou beter kennen en jij hun.
Organiseer een pompoen speurtocht… Op je sociale media
Speurtochten zijn leuk en uitdagend voor iedereen. Maar het is de 21e eeuw, dus we doen deze dingen nu online. En waarom zou je er niet een mooie Halloween marketingkans van maken? De regels zijn eenvoudig:
- “Verstop” een bepaald aantal pompoenafbeeldingen/iconen op je website of sociale mediapagina’s.
- Zorg ervoor dat je er een paar op aantrekkelijke pagina’s plaatst, zoals de pagina van je duurste programma/traject of de productpagina van je bestverkochte product.
- Daag je klanten uit om je site/pagina te bezoeken en er zoveel mogelijk te vinden.
- Wie de meeste vindt, wint!
Natuurlijk kunnen er meerdere winnaars zijn. Of als niemand ze allemaal vindt, kun je degenen met de dichtstbijzijnde gokken als winnaars kiezen. Prijzen kunnen variëren van kortingen tot gratis items tot coupons en meer.
Leuk je posts op met Halloween stickers en icons
In de aanloop naar Halloween is er geen betere manier om in de feeststemming te komen dan door je sociale media posts een spookachtige goede make-over te geven. Met Halloween stickers en iconen kun je eenvoudig en snel een leuke draai geven aan je content.
Of je nu een foto deelt van je nieuwste producten, een aankondiging maakt voor een aankomend evenement, of gewoon je volgers een vrolijke Halloween wilt wensen. Een paar goed geplaatste stickers of iconen kunnen het verschil maken. Denk aan heksenhoeden, pompoenlantaarns, spookjes of vleermuizen die zweven over je posts. Een paar van mijn favorieten:
Halloween marketing voor nagelstylisten en beautysalons
Halloween voorbereidingen kunnen intensief zijn. Eerst moeten klanten beslissen welk thema of welke stijl ze willen uitstralen. Vervolgens zoeken ze overal naar de juiste materialen en decoraties, wat soms zelfs wat DIY knutselwerk kan inhouden. En tot slot, de uitvoering van hun visie op de feestdag zelf.
Dit is dan het perfecte moment voor nagelstylisten en beautysalons om hun klanten te inspireren en te betoveren met unieke Halloween designs! Met een slimme how-to, een blog met de 10 mooiste designs of een kans voor volgers om hun design in te sturen waarbij ze een setje nagels of nagellak kunnen winnen.
Met een reeks Halloween-geïnspireerde lanceringen, waaronder samenwerkingen met The Simpsons voor hun ‘Treehouse of Horror’-collectie, evenals Tim Burton’s Corpse Bride en The Nightmare Before Christmas, belichaamt make-up merk Revolution echt het griezelige seizoen met zijn productlijnen.
Het gaat volledig op in social media, met een complete Halloween make-over van haar Instagram feed en TikTok account. Door een combinatie van close-ups van producten, merkspecifieke lanceringsposts en veel content van influencers, positioneert Revolution zich als hét make-up merk voor Halloween.
Kylie Cosmetics is iets subtieler in hun Halloween marketing. 😉
Blogmarketing heeft een zeer uitgebreid bereik, vooral wanneer het op de juiste manier wordt gedaan. Waardevolle, informatieve of grappige content zal zeker likes en shares krijgen in een gevarieerde demografische groep als je dit deelt op jouw socials. Hallo meer organisch verkeer!
Nagellak merk Essie heeft bijvoorbeeld voor diverse speciale gelegenheden steeds een blog gemaakt met haar producten en een simpele nailart DIY guide. De afbeeldingen die ze gebruiken hebben ook hetzelfde formaat als die van Instagram. Dus een nieuwe post is snel gemaakt!
Halloween marketing voor yogastudio’s
Halloween gaat niet alleen over snoep, kostuums en decoraties. Het is ook een mooie kans voor yogastudio’s om in die griezelige sfeer te duiken en hun leden iets nieuws en spannends te bieden.
Zo heeft Daily Life een blog geschreven over 8 unieke yoga poses die specifiek zijn ontworpen om je in de Halloween-stemming te brengen. Met intrigerende namen zoals ‘Venomous Cobra’, ‘Witches Toad’ en ‘Spooky Tree’ zullen deze poses niet alleen je lichaam uitdagen, maar ook een speelse draai geven aan je normale yogaroutine. Dus waarom zou je deze Halloween niet een beetje griezelige charme toevoegen aan je yogasessies? Het is een leuke en innovatieve manier om het seizoen te vieren en je leden betrokken te houden!
Gebruik Halloween e-mailtemplates
Je e-maillijst is een van je beste bronnen om je bestaande klanten op de hoogte te brengen van feestdag-gerelateerde promoties. Stuur Halloween-gethematiseerde e-mails naar de mensen op je lijst om ze te laten weten dat Halloween eraan komt en dat ze snel moeten handelen om van de aanbieding te profiteren.
In de aanloop naar je grote Halloween-promoties, gebruik je een e-mailreeks om klanten te trekken vanaf september tot aan Halloween zelf. Bied een combinatie van promotionele e-mails en interessante inhoud aan, zoals ideeën voor kostuums en decoraties.
Teaser email
Een simpele teaser waarin je je klanten laat weten dat je een uitverkoop gaat houden, zonder veel details te geven, zal vast het enthousiasme opwekken van je abonnees.
De vraag “trick or treat” in dit voorbeeld helpt om de anticipatie onder je klanten te versterken en houdt de e-mail in het thema van de feestdag.
Na het versturen van een teaser e-mail, wil je dit opvolgen met een e-mail die meer details over je uitverkoop geeft. Iets waar je klanten naar zullen uitkijken na het ontvangen van een e-mail als deze.
Ontdek jouw aanbieding mail
Dit is een email gericht op data van specifieke bestaande klanten. Bijvoorbeeld deze uitverkoop aankondiging waarbij Loft een aantrekkelijke oproep tot actie (CTA) heeft opgenomen.
De e-mail zelf is een goed voorbeeld van Halloween-design met de oranje achtergrond en contrasterende zwarte vleermuizen, sterren en maan. Maar wat het compleet maakt, is de CTA “Ontdek jouw aanbieding”.
De aankondiging van de uitverkoop zal op zichzelf al een behoorlijke hoeveelheid enthousiasme genereren. Maar de mogelijkheid om je eigen persoonlijke deals te ontdekken zal mensen net dat extra zetje geven om door te klikken.
Geanimeerde GIF e-mail
Ik snap best dat je als merk de traditionele Halloween-sfeer zoals de pompoenen, spinnenwebben en spoken liever wil vermijden omdat ze als goedkoop kunnen overkomen. Maar ook niet geheel passen bij wie jij bent als merk.
Toch laat de e-mail van Kate Spade zien hoe jij als merk toch mee kan doen met de Halloween-pret, terwijl je trouw blijft aan jouw eigen designstijl. Het is stijlvol en elegant en, nog belangrijker, het past perfect bij het merk.
De animatie, dankzij het feit dat de afbeelding een GIF is, helpt ook om de aandacht van klanten te trekken en zorgt ervoor dat de e-mail opvalt in hun inbox.
Ga zelf aan de slag met de Halloween marketing tips
Halloween wordt een steeds belangrijker verkoopmoment, niet alleen in de Verenigde Staten (zoals veel ondernemers nog steeds denken) maar over de hele wereld. Daarom starten slimme ondernemers hun eigen verkoop- en marketingcampagnes voor Halloween al in augustus.
Want je bedrijf promoten met Halloween-gerelateerde acties hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet alleen op tijd beginnen zodat je goed bent voorbereid. Maar gelukkig heb je nu genoeg ideeën, tips en ontwerpinspiratie voor je eigen Halloweenmarketing campagne.